Vertraging - de treintjes op tijd - de reiziger te laat (21 mei 2010)

85% van de treinen rijdt op tijd - wat betekent dat voor de reiziger?

In de 21ste eeuw moet je, net als in de 20ste, wel eens op pad. Daarvoor kies ik de trein. Is voor de lange afstand het meest milieuvriendelijk. Lekker lezen of naar buiten staren. Vandaag is het mooi weer.

Vertraging!. Ik ben van plan naar een excursie in Amsterdam te gaan. Die begint om 16.45. Ruim op tijd vertrokken strand ik in Gouda, bij deze eerste overstap wil ik richting Amsterdam. Een trein vanuit Rotterdam, verwacht op mijn perron, is vertraagd. En dan vervallen, omdat hij defect bleek. Je vermoedt dan al iets, wanneer komt mijn trein naar Amsterdam? Geen informatie. Een andere trein, naar Utrecht, vertrekt. Vervolgens de omroep: "De trein naar Amsterdam heeft onbekende vertraging". De NS geeft excuses voor het ongemak. Dus maar in de volgende trein naar Utrecht gestapt. De conducteur geeft aan dat je kan overstappen richting Schiphol, zo zou ik met een half uur vertraging in Amsterdam komen. Echter, op Utrecht, rijdt de trein naar Schiphol, ook vertraagd, net voor mijn neus weg. De volgende komt later. De moed zakt in mijn schoenen. Ik ga terug naar huis, een vergeefse reis. Als ervaren reiziger pak ik nog even een "geld terug formulier" mee, dat kan ik in de trein alvast invullen.

In de trein terug was ik behoorlijk gefrustreerd. Twee uur reizen - en ook nog voor niks. Dan ga je bij de conducteur toch even je beklag doen. Althans, dat doe ik, om mijn hart te luchten. Dan ben ik het kwijt. Ik mopper wat over de informatie die zo tekort schiet, over de vergeefse reis waar ik van baal. En dat je als reiziger je bij een vestoring geen raad weet. En mijn stokpaardje, dat de NS wel op de treintjes let, maar niet op de reiziger die van A naar B moet. Maar dat is aan dovemansoren

De conducteur blijft optimistisch. Hij is trots op zijn bedrijf, de NS. Dat is ook een mooi bedrijf, dat erken ik, met al die treinen, al die techniek, en al die mensen. De conducteur stelt "We doen het goed! 85% procent van de treinen rijdt op tijd".

Later denk ik nog wat na over die opmerking. 85% van de treinen rijdt op tijd. Maar wat betekent dat voor de reiziger. Wat betekent dat bij overstappen? Een paar sommetjes:

Kortom, overstappen, dat kan je beter niet willen. Afgezien van het feit dat je bij een vertraging je aansluiting in 85% van de gevallen zult missen, heb je bij een reis met 3x overstappen de helft van de keren kans op vertraging. Dat zal dan ook vaak een heel grote vertraging zijn, van minstens 30 minuten.

Meneer de conducteur, u heeft reden trots te zijn. Maar komt u alstublieft niet aan met praatjes dat de NS het zo goed doet met 85% op tijd rijden. Dat geldt alleen voor de treintjes. De reiziger heeft, als hij moet overstappen, een veel en veel grotere kans om te laat te komen.

Reactie NS (ontvangen op 1 juli 2010)

Hierbij reageren wij op uw artikel betreffende onze punctualiteit. Wij bedanken u voor de moeite om deze naar ons op te sturen.

Voor ons is het gebruikelijk te reageren op een specifieke stremming/vertraging, waarbij wij vervolgens de nodige uitleg kunnen geven. U vermeldt weliswaar uw treinreis, maar hierbij is geen datum aangegeven.

Een spoorwegnet blijft altijd kwetsbaar voor wat betreft verstoringen. Hierbij is ons land geen uitzondering op andere landen. Hierbij kunt u denken aan technische problemen, weersomstandigheden, maar ook bijvoorbeeld zelfdodingen en ongevallen kunnen grote invloed hebben op de treinenloop. Het is een illusie dat er ooit een dienstregeling zal komen welke perfect volgens het boekje verloopt. Uiteraard zullen wij er samen met ProRail, de beheerder en verantwoordelijke organisatie van het Nederlandse spoorwegnet, er alles aan doen om problemen in de toekomst tot een minimum te beperken. Wij hopen dat wij u hierin niet teleur zullen stellen.

Wij vertrouwen erop dat u hiermee voldoende bent ingelicht.